بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن



تاریخ انتشار : 1399/10/16 07:25
نویسنده : دکتر محمد تقی صفری فوق تخصص گوارش و کبد در کرج


بیماری سلیاک چیست؟
- بیماری سلیاک نوعی بیماری است که توانایی بدن شما را در تجزیه برخی غذاها مختل می کند. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند در صورت خوردن نان ، ماکارونی ، پیتزا و غلات بیمار می شوند. این غذاها و سایر مواد غذایی حاوی پروتئینی به نام "گلوتن" هستند. گلوتن به روده افراد مبتلا به بیماری سلیاک آسیب می رساند . در نتیجه ، بدن آنها نمی تواند مواد مغذی را از مواد غذایی جذب کند. این بیماری کودکان و بزرگسالان را درگیر می کند.

علائم بیماری سلیاک چیست؟
- برخی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک هیچ علائمی ندارند. هنگامی که علائم رخ می دهد ، می تواند شامل موارد زیر باشد:

● درد در شکم
● اسهال
●حرکات روده ای که روغنی و شناور هستند
●کاهش وزن
● احساس نفخ ، یا بیش از حد کامل در همه زمان ها
● کم اشتها
●تولید گازهای بد
● بثورات پوستی خارش دار
● علائم نامرئی ، مانند ضعف استخوان ها یا پایین بودن سطح آهن
● رشد آهسته در کودکان
آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟
- اگر فکر می کنید به بیماری سلیاک مبتلا هستید ، قبل از قطع گلوتن از رژیم خود به پزشک مراجعه کنید. این تنها راه برای اطمینان از دریافت نوع کمک درست است.
آیا باید فرزندم را نزد پزشک ببرم؟
- اگر کودک شما باید به پزشک مراجعه کند:

● اسهال دارد که هفته ها طول می کشد
● یبوست دارد که برطرف نمی شود
● دارای دندانهای قهوه ای یا زرد با حفره یا شیار در آنها است
● برای سن خود بسیار کوچک یا سبک است
● نزدیک به نوجوان شدن است اما به نظر نمی رسد تغییراتی را که نوجوانان متحمل می شوند ، تجربه کند (پزشکان به این "بلوغ تأخیر" می گویند)
● اعضای دیگر خانواده را نیز به این بیماری مبتلا می کند
آیا آزمایشی برای بیماری سلیاک وجود دارد؟
- پزشکان از بیش از یک آزمایش برای تشخیص بیماری سلیاک استفاده می کنند:

● آزمایش خون - آزمایش خون بدنبال پروتئین هایی است که برخی افراد پس از خوردن گلوتن ایجاد می کنند. افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند مقدار زیادی از این پروتئین ها به نام آنتی بادی دارند. در حالت ایده آل باید چندین هفته قبل از انجام آزمایش خون رژیم غذایی حاوی گلوتن داشته باشید. اگر از رژیم بدون گلوتن استفاده می کنید ، ممکن است پزشک آزمایش خون دیگری انجام دهد تا ببینید آیا از نظر ژنتیکی احتمال ابتلا به بیماری سلیاک را دارید یا خیر.
● بیوپسی - برای انجام بیوپسی ، پزشک یک لوله نازک با یک دوربین کوچک در گلوی شما قرار می دهد. وقتی لوله در روده کوچک شما باشد ، او یک نمونه کوچک از بافت را می گیرد. به این ترتیب او می تواند به بافت زیر میکروسکوپ نگاه کند و ببیند آیا خوردن گلوتن به روده آسیب زده است یا خیر.
بیماری سلیاک چگونه درمان می شود؟
- بهترین روش درمان قطع کامل خوردن گلوتن است. در ابتدا ممکن است انجام این کار دشوار باشد. شما باید از چاودار ، گندم ، جو و شاید جو دوسر خودداری کنید. این مواد در بسیاری از غذاهای معمول وجود دارد ، از جمله:

● نان ، ماکارونی ، شیرینی و غلات
● بسیاری از سس ها ، مواد پخش کننده و چاشنی ها
● آبجو ، آلس ، لگر ، و سرکه مالت
در ابتدا باید از مصرف شیر ، پنیر و سایر غذاهای لبنی خودداری کنید. تجزیه این مواد غذایی دشوار است. شما می خواهید برای خوردن این غذاها صبر کنید تا زمانی که روده ها فرصت بهبودی پیدا کنند.

غذاهایی که حاوی گلوتن نیستند (و خوردن آنها بسیار مناسب است) عبارتند از:

● برنج ، ذرت ، سیب زمینی ، گندم سیاه ، و سویا
● میوه و سبزیجات
● آرد ، ماکارونی و سایر محصولات ساخته شده از این مواد که روی آنها برچسبی نوشته شده است که "بدون گلوتن" است
همچنین ممکن است پزشک ویتامین ها را برای جبران مواد مغذی که از غذا دریافت نکرده اید ، تجویز کند.

زندگی من چگونه خواهد بود؟
- افراد معمولاً در عرض 2 هفته از شروع رژیم بدون گلوتن احساس بهتری دارند. هنوز هم ، بیشتر افراد برای جلوگیری از گلوتن نیاز به ایجاد تغییرات عظیم در زندگی خود دارند.

یک متخصص بهداشت می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید چگونه عادت های غذایی خود را تغییر دهید و همچنان سالم باشید. شما همچنین باید یاد بگیرید که چگونه برچسب روی مواد غذایی را بخوانید و درک کنید.

احتمالاً باید تا آخر عمر از گلوتن پرهیز کنید. پزشک شما به احتمال زیاد پیشنهاد می کند حداقل سالی یک بار آزمایش خون بدهید. این برای دیدن چگونگی واکنش بدن شما به یک رژیم غذایی بدون گلوتن است.

سخت ترین قسمت این بیماری یادگیری غذا خوردن به روشی کاملاً جدید است. خبر خوب این است که غذاهای زیادی وجود دارد که فقط برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک درست شده است. رژیم جدید فقط کمی به آن عادت می کند






#بیماری سلیاک #رژیم سلیاکی #رژیم سلیاک #غذاهای حاوی گلوتن #بدون گلوتن #رژیم غذایی سلیاک #رژیم لاغری سلیاک # حساسیت به گلوتن # رژیم غذایی مناسب سلیاک # سلیاک در کودکان #فوق تخصص گوارش #دكتر گوارش #فوق تخصص گوارش در کرج



ارسال نظرات












نظرات